Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A88n67t63o26n96í22n 29K82o94u49n67o10v42s95k82ý 9918950348478

Takže jste radši napsal mýty o hodných kapitalistech, že?

Začněte, prosím, tím, že odlišíte kapitalismus a demokracii. To není totéž, ač jsme si to po roce 1989 mysleli. Kapitalismus (tehdy to slovo nemělo dobrý zvuk a tak bylo nahrazeno eufemismem "tržní hospodářství" - ačkoliv trh není jeho hlavním znakem - tím je dominance soukromého vlastnictví, zisk jako hlavní faktor motivace a námezdní práce) je možno kombinovat třeba s diktaturou - viz Augusto Pinochet.

Demokracie je vláda lidu prostřednictvím volených zástupců ve prospěch toho lidu (to je to, co nám pořád chybí - demokracie - a ne vláda ve prospěch politiků, jejich kámošů, bank, pojišťoven a zahraničních investorů). Kapitalismu máme dost, ten nám nechybí.

Kapitál se chová jako parazit - spekulace (hedgeové fondy, obchod deriváty), lichvy, exekuce, to vše známe dobře a tam kde si vynutil pravidla na míru - zatím hospodaření s vodou, část penzijního systému a IT (u nás).

Nemusí nést odpovědnost za své činy - například vytvořit zisk u nás a neplatit tu daň ze zisku. Daňové ráje, bankovní tajemství, "vnitropodnikové ceny" mezi zahraničními matkami a tuzemskými dcerami, to vše má k dispozici. I v Británii vzbudilo nedávno velký odpor prohlášení šéfa Googlu, že z 2,5 mld liber zisku, vytvořeného ve Velké Británii, zaplatil Google necelých 0,25% daně ze zisku.

Kapitál nás může i trestat - ovládá ratingové agentury, které nám sníží rating a tím okamžitě zvýší náklady na refinancování veřejného dluhu. Pokud tím vyvolá dluhovou krizi, donutí nás přijmout podmínky MMF, který nám už vysvětlí, že správná země musí mít vše liberalizováno - musí financovat školství, vědu, silnice, dálnice a vůbec infrastrukturu (nevím z čeho), poskytovat investiční pobídky a nechtít po zahraniční firmě něco tak ošklivého jako jsou daně. Takže si vynutí, že klesnou přímé daně (abychom "netrestali úspěšné"), no a tak rozpočet naplňujeme nepřímými daněmi a trestáme tedy chudé, kteří jsou na jejich zvýšení nejcitlivější. Vám se to fakt líbí?

+3/−7
18.2.2013 22:41

R15o68b67e43r20t 98H28o90r12á88č93e22k 5172756736175

To, že může jistá forma kapitalismu fungovat v nedemokratickém režimu (většinou chybí skutečná volná soutěž - řada privilegií), neznamená, že se demokracie může bez trhu obejít.. Volný trh, přestože si myslíte, že má rohy a plive síru, je ve skutečnosti jen to, že lidé svobodně nabízejí a poptávají zboží a služby, které produkují.. Neexistuje nic demokratičtějšího než "hlasování penězi" na volném trhu. Zboží s největším počtem hlasů (nejvíce žádané) získá největší podíl hlasů a producent uspokojující přání nejvíce hlasů je podporován ve své činnosti. Pokud nejsou lidé schopni rozhodovat o svých potřebách na trhu, tak jak můžeme předpokládat, že dokážou rozhodovat v politické rovině? Jediné, co to může deformovat, je stát.. Trh především vytváří bohatství, v minulosti společnost nejrychleji bohatla právě v souvislosti s volným trhem.. Ne náhodou jsou všichni Janouškové, Bakalové nebo Hávové bytostně závislí na státu, protože bez peněz z rozpočtu by na skutečném volném trhu pohořeli.. :-/

+6/0
18.2.2013 23:42

A21n86t91o53n75í71n 87K23o49u90n19o95v56s80k50ý 9798720178338

Bohatství netvoří trh, nýbrž práce.

Volný trh je fikce a deformace má na svědomí stát jen v malé míře.

Jak může stát ovlivnit ceny, za něž mezi sebou obchoduje VW a Škoda? Nijak.

Ty slouží jen a jen "optimalizaci" zisku a s tržními cenami nemají společného nic.

Cena vodného a stočného je ve Zlíně shodná s cenou stejné komodity v Paříži (při podstatně jiné úrovni příjmů obovatel obou srovnávaných měst) - zdá se Vám to zdůvodněné něčím jiným, než privatizací a monopolizací něčeho, co mělo zůstat v rukou státu?

Ti všichni zmínění mají dostatečný kapitál, aby si koupili pravidla na míru a mohli parazitovat tak, jak uvádím již výše.

+1/−4
19.2.2013 0:15

J30i33ř53í 27P78l30a27v92s11k37ý 9600336671879

pracovat muzete od nevidim do nevidim, ale dokud vysledky sve prace nebudete schopen prodat, pak vam je vase prace tak nejak k nicemu, a rozhodne z ni nezbohatnete. pracovat jenom proto, aby se pracovalo, bez nejakych ekonomicky zmeritelnych vysledku, me osobne prijde naprosto zhuverile a pokud bych si mohl vybrat, rozhodne se niceho podobneho ucastnit nebudu.

+4/−1
19.2.2013 7:36

A71n14t14o80n70í42n 79K53o93u29n88o31v43s30k47ý 9238480988528

A co chcete na tom trhu nabídnout, když to nevyrobíte?

Tak leda pojištění proti neschopnosti splácet.

Jenže pojišťovny jsou docela dost regulovány státem - naštěstí.

Tak asi CDS produkty - žádná regulace, kupující se může pojistit i proti riziku, jemuž není vystaven (což by u pojištění nešlo) - něco jako "pomohl" Morgan Stanley Řecku, které by se bez CDS operací a falšování ratingu nikdy nedokázalo zadlužit do současné výše.

Ale to jsme zase mimo reálnou ekonomiku.

Napřed musíte vyrobit zboží nebo službu a teprve následně můžete prostřednictvím trhu realizovat bohatství. Přijít na trh s prázdnýma rukama a očekávat bohatství - to nefunguje.

0/0
19.2.2013 9:18

H73e86r86m43í73n74a 54H54a93r22k21e39r 9840382682195

Přijít na trh s něčím, po čem nikdo netouží - nefunguje také. Takže samotná práce na zbohatnutí nestačí, jak správně napsal pan Plavský.V

+2/0
19.2.2013 9:37

J45a75n 91R45á89ž 9292769399337

Pane Kounovský, zásadně se mýlíte v pořadí. Nejprve si musíte zjistit o  jaké zboží, či služby nebo druh práce má trh zájem a pak teprve lze efektivně zboží vyrábět, či nabízet službu nebo práci s nadějí že také prodáte.   To je cesta k získání bohatství. Dělat to opačně,jak jste napsal,to nefunguje!

+1/0
19.2.2013 18:42

A37n56t85o95n55í86n 87K61o79u92n11o83v70s39k15ý 9268870848418

Neřekl jsem, že je třeba to dělat opačně, ale že je třeba na trh něco přinést a ne tam přijít s prázdnýma rukama.

Mohu klidně vyrobit zboží nebo službu o kterých se do té doby trhu ani nesnilo, přesvědčit ho, že je potřebuje a zbohatnout na tom.

Viz třeba Apple.

0/0
23.2.2013 14:48

H81e88r14m91í74n21a 11H47a55r62k62e54r 9190572192465

Jen takový podotek k té vodě.

Dá se voda z vodovodu ve Zlíně pít? Tak z vodovodu v Paříži totiž ne, hrozí újma na zdraví. Čest vyjímkám, ale ve třech čtvrtích, kde jsem bydlala to bylo dost tragické.:-)

0/0
19.2.2013 8:28

V27i67l57é48m 35S32t77u14d45n67i35č74k46a 4853291121430

Mate pravdu, ale to maji utopicti komuniste taky. Jenze tak jako jim jejich utopii rozbili diktatori, tak vam tu vasi rozmetaji obri korporace.

Idealni je precist si nejakou kyberpunkovou scifi, ackoli to neni dogma zanru, tak je pravidlem, ze se odehrava v nedaleke budoucnosti, kde staty budto zanikly, nebo se staly loutkami a byly nahrazeny soukromymi firmami. Svym zpusobem se tak vratil moralni stredovek.

0/0
19.2.2013 9:47

H44e57r44m32í63n21a 84H53a48r41k97e27r 9480902362605

Jestli to dobře chápu, vadí Vám, že nevíte jak si snížit daňový základ?V

0/0
19.2.2013 9:36

P91e87t57r 39V46y16s58o21č98a56n 7178840360116

Článek je plný mýtů o hodných kapitalistech. Neznám takového. Podle obrázku soudím, že nejste studentík nějakého ekonomického gymnázia, kde tlučou do hlav naivkům tyhle bláboly. Proto se divím vašim znalostem. Virtuální peníze na burzách...nebo jak to tam bylo... Jo. Student obchodní akademie. A ještě tak v prvním, druhém ročníku, který nevidí, co se kolem děje.

+3/−8
18.2.2013 22:28

T69o42m59á20š 73Z10d74r23a62ž56i72l 1947854896782

"... lichvářské praktiky bank" podle vás nemají nic společného s kapitalismem.

Kapitalismus - od slova kapitál. Kapitál se dnes dostává do oběhu prostřednictvím úvěrové expanze, kterou mají obchodní banky posvěcené bankou centrální, tedy státem samotným (ať si o nezávislosti ČNB říká kdo chce co chce, byla vytvořena zákonem)

+3/0
18.2.2013 22:02

R85o95b75e98r23t 53H97o70r71á96č38e97k 5322336176135

Kapitál je z ekonomického hlediska odložená spotřeba, pokud by lidé neodkládali spotřebu (netvořili kapitál), pak by nevznikla lidská civilizace..

+6/−1
18.2.2013 22:13

J98a26n 46S71a64l66a37k 1266354849779

Skoda ze Vam nemuzu dat vic plusu :)

0/−1
20.2.2013 11:36

J34a11n 66S51a29l67a41k 1226604409859

A co ma statni monopol na emitovani penez spolecne s volnym trhem? Nic

0/0
20.2.2013 11:37
Foto

M22i56r70o70s87l23a45v 11M52a89c55e52k 5731775480282

aLE JISTĚ vOVROVKO. pODNIKATELÉ JSOU UŽITEČNÍ. jEN JE NUTNO JEJICH PŘÍJMY SLADIT S REALITOU A NASTAVIT JE TAK, ABY NIKOHO NEVYKOŘISŤOVALI. Není žádný důvod k tomu, aby např. p.Roman, generální ředitel ČEZu bral 1 mld. jorun ročně. Určitě se najde dost lidí, kteří zvládnou totéž za zlomek jeho platu R^

+2/−7
18.2.2013 21:55

J23a29n 67R59á72ž 9382749739697

Mám s tím problém taky,ale jen proto, že se jedna o státní podnik.Kdyby byl ČEZ ve vlastnictví soukromých akcionářů kteří by si koupili akcie na burze za své peníze, tak by mi to bylo naprosto jedno i kdyby Romanovi přiklepli na valne hromadě 5miliard ročně a o ty by si sami ponížili vlastní zisk/dividendu. A to,že v privátním prosperujícím podniku dostane schopny manažér i stonasobek platu dělníka není vykořisťování. Díky dobré práci manažera totiž dělník dostává výplatu a ne sociální dávky.

+6/−2
18.2.2013 22:23

A15n55t18o39n89í20n 55K71o22u14n89o11v92s78k24ý 9798330428878

A kolik z toho si myslíte, že si může Roman nechat pro sebe?

A kolik musí roznést do příslušných stranických pokladen?

0/0
18.2.2013 22:43

J77a57n 92R72á80ž 9492279929917

Nevšiml jste si první věty.S odměnami menežmentu státních firem mám,i z důvodů Vámi uváděných,obrovský problém,stejně tak s odměnami státních úředníků zastavajicich politicky obsazované funkce, nebo odměnami milenek pobirajicich peníze nikoliv za práci pro stát,ale za sexuální služby pro své šéfy(víte koho tím myslím,že ano?)

Tipuji,že Romanovi z těch 750mil.za prodej akcií ČEZ nezůstalo na jeho privátních účtech víc jak 30%. A že ví na jakých účtech skončil zbytek, projdou ,mu i obchody ČEZ - Škoda Énergo a nebude odstaven od penězovodů při byznisu století (Temelin) A hlavně tento byznis je jedním z hlavnich důvodů proč nemůže projít návrh na celkové zrušení anonymních akcií u již registrovaných společností.

+1/−1
18.2.2013 23:13

R80o23b83e80r96t 11H81o67r36á71č61e78k 5982796606725

Rothbardiansky anarchokapitalismus mi připomíná komunismus. Teoreticky to funguje perfektně, ale nikdy to nikdo ani náznakem nezkusil a naprosto to neodpovida lidskému naturelu.

+2/−2
18.2.2013 21:55

J58a26n 29S49a53l78a48k 1946864949219

To se tvrdilo i o demokracii.

Nejsem ancapak, ale takovahle argumentace se mi nelibi :)

0/0
20.2.2013 11:38

J81a37n 89R72á26ž 9632899989297

Skvělý článek.  R^

A naprosto abstrahujte reakce čtenářů, kteří se míjí s jeho filozofii.. jako např. pan Řezník níže. Někteří totiž mají problém rozlišit chyby systému od chyb,či zlociného jednání jednotlivců. A ti se budou do Vás navážet.

+5/−4
18.2.2013 21:54

M18a14r91t96i55n 53B61r80e18z77i77n41a 3983320321963

To se mýlíte. Kapitalisté nejsou sami o sobě zlí (většinou) a myslím, že to málokdo tvrdí. Problémem je systém, který z neomezené chtivosti dělá základní princip společenské úspěšnosti.

Přece to, že někdo provádí lichvu nebo využívá stát ke svému prospěchu, je založeno na úplně stejném principu, jako každé jiné podnikání - v něčem spatřuju možnost vydělat,  něco umím, někoho znám, mám nějakou informaci, kterou ten druhý nemá, mohu o něčem rozhodnout, - vždy je tam nějaká výhoda, že které se něco dá vytěžit, atd. Když bych prodělal, tak do toho nepůjdu. Dokud to výhodné, tak z toho rýžuju.

To, že někdo tímhle způsobem využije kdeco, včetně výzbroje armády, justice, sociálního systému nebo zdravotnictví, ještě automaticky nevypovídá o tom, jestli je armáda či justice blbost. V soukromém sektoru se prachy a moc získávají nejinak. Jenže naše myšlení je klausismem nastaveno na černobílou optiku, ve které když se ovce stříhají přes stát, tak to je špatně (a s tím samozřejmě souhlasím), kdežto, když se holí přes privát, tak je vše ok.

Optika podnikatele jehož raison d'etre je sloužit svým zákazníkům, je - byla-li kdy pravdou - dávno minulostí. Dnes jde do reálné ekonomiky minimum investic, většina jde do virtuálních spekulací s deriváty, akciemi a dluhopisy.

+3/−1
18.2.2013 21:46

J53a47n 12R73á88ž 9932119889687

Většinou máte pravdu. Ale to,co negujete je chybou politického systému,princialně nikoliv kapitalismu jako takového. Je chybou jak Havla,tak Klause,že jako nejvlivnější politici devadesátých roků svými kroky (slovy i činy) pri transformaci ekonomickeho i politického systému  napomohli aby zde vznikla obludná,značně deformovaná verze sociàlkapitalismu. Jak známo,tak málokterý hybrid funguje.

0/−1
18.2.2013 22:06

J85i98ř81í 88P61l45a88v61s52k50ý 9220376521969

na neomezene chtivosti NENI nic spatneho ... naopak, je to motorem veskerych technickych vynalezu za poslednich rekneme pet tisic let. cilem libovolne soukrome firmy NENI zadna "sluzba spolecnosti", ani nic tomu vzdalene podobneho, ale obycejna maximalizace zisku pro majitele, pripadne akcionare.

+2/0
19.2.2013 7:39

M35a85r23t77i27n 43B80r81e15z66i74n72a 3253870341403

Technické vynálezy obvykle nemotivuje neomezená chtivost, ale touha se uplatnit a prosadit. Na tom není nic špatného. Přečtěte si třeba takového Einsteina, co napsal o motivech poznávání, a ostatně i o kapitalistické ekonomice.

Jinak, já s vámi naprosto souhlasím, že cílem (většiny) soukromých firem není služba společnosti, ale privátní zisk svých majitelů. To pan Vorovka se snaží tvrdit opak.

Já se ptám, proč by zbytek společnosti měl tento privátní profit bez veřejného prospěchu podporovat a tolerovat? Proč by lidé měli by školeni, uzdravováni, dopravováni, atd. za veřejné peníze, aby z nich pak měl někdo svůj vlastní prospěch? Právě zatemnění společenského charakteru každého bohatství (i peníze jsou jen společenský vztah důvěry v jejich platnost, jinak jsou to jen čísla a papírky) slouží privátnímu profitu nejlépe.

0/0
19.2.2013 9:14

J23a13n 12S37a69l53a79k 1916554429879

A jak ziska firma privatni profit jinak, nez sluzbou spolecnosti? Odhledneme li od statnich zasahu, je v kapitalizmu odmenen nejvic ten kdo spolecnosti nabizi nejvic

0/0
20.2.2013 11:41

M78a55r80t20i69n 11B50r76e87z74i25n83a 3553870131933

Co nabízejí společnosti virtuální spekulace s deriváty nebo dluhopisy? V kapitalismu jsou nejvíce odměňovány právě tyto aktivity. Mýlite se.

0/0
20.2.2013 13:26

J24a23n 88S29a11l37a22k 1366194349249

Nejenom technickych vynalezu. Touha chtit stale vic je jednou ze zakladnich veci ktera nas odlisuje od zvirat. Touha mit stale potravu, dorozumivat se, porazit nemoc. Bez teto lidske charakteristiky by nevznikla civilizace

0/0
20.2.2013 11:43
Foto

V36l80a16d30i32m83í55r 11T35. 33G55o14t71t74w21a45l65d 9973290566482

Velmi pěkné.  R^

+3/−4
18.2.2013 21:28

J65i59ř64í 77Ř66e22z86n51í43k 4542112443855

Takže jev, který se označuje jako privatizace zisků a socializace ztrát, neeexistuje? Myslím dlouhodobě, systematicky ?

Ani solárníci neexistují, abych byl aktuální?

+3/−5
18.2.2013 21:10

R23o94b81e53r92t 98H98o86r77á69č68e19k 5262536886905

V čistém kapitalismu by se to stát nemohlo, protože k privatizaci zisku a socializaci ztrát dochází díky státním zásahům a přerozdělení.

+7/−1
18.2.2013 21:58

T56o37m89á77š 74Z69d30r50a52ž64i71l 1687594906772

zaměňte pojem kapitalismus za volný trh a máte své tvrzení správně

0/0
18.2.2013 22:04

R54o69b85e61r25t 63H21o15r30á56č61e87k 5882956686505

Ještě jednou: Pokud bude trh volný (bez státních zásahů), pak nebude docházet k tomu, že vlády pomocí daní a tištěných peněz přenášejí finanční odpovědnost za banky na zbytek společnosti. Problém je, že krachující banky podporují vlády díky zásahům do trhu, ve skutečně tržním prostředí by ty banky dávno zkrachovaly (pokud by vůbec do takových rozměrů narostly..

+4/0
18.2.2013 22:11

A67n96t59o86n26í21n 66K20o52u74n40o11v37s36k40ý 9378850918238

Trh volný nebude ani bez státních zásahů.

1/3 zahraničního obchodu probíhá mezi zahraničními matkami a tuzenskými dcerami za "vnitropodnikové ceny", další 1/3 probíhá mezi nadnárodními firmami navzájem.

No a zbývající obchod s uměle nedeformovanými cenami už to asi nezachrání, že?

0/0
18.2.2013 22:49

R48o40b91e73r36t 44H32o68r30á22č81e41k 5532826246135

to jsou nesmysly, pokud je to obchod, pak je regulován a daněn..

+1/0
18.2.2013 23:28

J71a98n 14R60á43ž 9122749199507

Kdyby fungoval trh bez zásahů státu,a to zejména finanční, nedošlo by k finanční, potažmo hypoteční krizi. Hypoteční trh nemuže v "přehřátém" prostředí dlouhodobě fungovat při úrocích pod 3% bez státních intervencí a tak většina těch,kdo jsou teď v průseru by na hypotéku nedosáhla,volne penize by tekly do inovací produkce a byl by klid.

+3/0
18.2.2013 23:28

R32o19b76e92r25t 34H11o96r82á29č19e75k 5322326516925

on je ale neustále regulován a je do něj zasahováno.. To je jako v Rozmarném létu: "Slezte nebo spadnete..... já vám to říkal".. Dnešní moderní ekonomiky jsou zahlceny regulacemi a to je jejich problém.. Nemovitostní trh bývá nejčastěji obětí těchto regulací a zásahů..

0/0
18.2.2013 23:33

A51n46t96o69n42í86n 27K23o33u68n37o81v40s79k46ý 9658810338138

Ale vždyť to je obráceně.

Finanční kapitál - vlastně původně součást sektoru služeb - se stal řídící i pro reálnou ekonomiku (tedy produkující zboží a služby).

Objem finančních derivátů přesahuje 10-násobně objem HDP a toto zaplavení světa likviditou vyvolává řadu poruch - od finančních krizí po bubliny (nemovitosti, ropa, dot.com). Finanční sektor přenáší své problémy i do reálné ekonomiky s masivními sociálními dopady a tuto ekonomiku vysává - vysává z ní zdroje. Tzv.dluhová krize je vlastně vysátí zdrojů celých zemí a jejich předání bankám a dalším finančním institucím. Úsporná opatření vlád a privatizace veřejných statků jdou stejným směrem.

Politici se finančnímu kapitálu postavit nedokážou, jednak nejsou schopni do hloubky pochopit problém, jednak nejsou schopni koordinovat postup proti kapitálu s ostatními zeměmi. Jsou sice schopni vnímat rekordní počty nezaměstnaných, stále četnější ekonomiky bez růstu a stále silnější tlak finančního sektoru, ale jejich reakce jsou plky o inovacích, kreativitě a odolné dynamice (viz nedávný Davos), což jen dokumentuje jejich bezradnost.

+2/0
18.2.2013 23:57

T35o55m75á14š 87Z79d44r70a63ž14i36l 1487754616672

Nemovitostní trh byl nafouknut hypotéční bublinou (banky vytvářely bezhotovostní peníze, za které se domy nakupovaly). A stále je dofukován, i když občas "uchází".

0/0
19.2.2013 0:56

M90i65c76h48a17l 45T91i63m68k56o 3953284654125

Jenže někomu holt těžko vysvětlíte, že ona socializece ztrát je provozována státem skrze nejrůznější regulace, kvoty, záruky....a přitom se snaží tvářit jako ochránce prostého lidu před těmi zlými kapitalisty

+3/0
19.2.2013 2:50

J82i53ř92í 97Ř28e26z47n74í41k 4192892973265

Je to otázkou, zda stateless society je možné označit současně jako capitalistic society

Na dokonalém trhu neexistují zisky.

0/0
19.2.2013 9:20



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.